שכחו מצלקות! על שיטת מוז להסרת נגעים שמעתם?

תוכן עניינים

מאת מומחי אתר MIOK

שיטת מוז (MOHS) מוכרת כיום כדרך מתקדמת לטיפול בנגעי עור סרטניים והסרתם. גידולים מסוג זה שכיחים מאוד, והטיפול המיטבי הוא בהסרתם בשלב מוקדם, טרם יתפשטו. הניתוחים בשיטה זו הם ניתוחים מיקרוגרפיים, ומיועדים להסרה מקומית של נגעים בסיכון גבוה, בעיקר באזורי הצוואר והפנים. מאחר שהניתוח מתאפיין ברמת דיוק גבוהה יותר בהשוואה לניתוחים אחרים, פונים לשיטת מוז במקרי גידול אגרסיבי, אשר הסיכון להתפתחותו או להישנותו גבוהים.

השיטה, שפותחה לפני שמונים שנה על ידי הרופא האמריקאי ד"ר פרדריק מוז, שוכללה עם השנים, וכיום היא נחשבת יעילה, אסתטית ובטוחה, מאפשרת החלמה מיטבית של העור ובעלת אחוזי הצלחה גבוהים.

על אודות שיטת מוז

ניתוח מיקרוגרפי בשיטת מוז הוא הליך כירורגי מיוחד, המבוצע בשלבים וביניהם הפסקות. מבצע אותו רופא מומחה בכירורגיה פלסטית, אשר הוכשר באופן ייעודי בשיטת מוז, והשתלם באבחון פתולוגי בשיטת החתך הקפוא של גידולי עור נפוצים.

ההליך מבוצע בהרדמה מקומית, בהחדרת חומר מאלחש לאזור המיועד לטיפול. לאחר שההרדמה מתחילה להשפיע, המנתח מסיר באופן מדויק שכבה צרה ושטחית של עור סביב הגידול הסרטני, אגב פגיעה פחותה ביותר ברקמות העור סביב הגידול. הרקמות שהוסרו נשלחות מייד לבדיקה פתולוגית. בשונה משיטות אחרות שבהן בדיקה זו מבוצעת באופן מדגמי ובלתי מדויק, שיטת מוז בודקת באמצעות מיקרוסקופ 100% משולי הנגע, ויכולה להצביע במדויק על הימצאות שלוחות מפושטות יותר של הגידול.

בינתיים האזור המטופל נחבש, והמטופל עובר לחדר המתנה. משך ההמתנה לתוצאות הבדיקה אורך בדרך כלל בין חצי שעה לשעה וחצי. אם מתגלות שלוחות נגועות, המטופל מוחזר לחדר הניתוח והמנתח ממשיך בתהליך ומסיר שכבות נוספות של רקמה נגועה. לאחר הסרתן, שכבות אלה נשלחות מייד לבדיקה פתולוגית. הניתוח עשוי לכלול שלושה סבבים כאלה ואף יותר, והמטופלים מתבקשים להתכונן לשהות ארוכה עד לסיום ההליך.

רק כאשר יתקבל אישור כי הגידול על שלוחותיו הוסר באופן מלא, יחל המנתח בשלב השחזור. כאן יבואו לידי ביטוי יכולותיו וניסיונו של המנתח בתחום הפלסטיקה, כדי לתקן את הפגם בפנים ולהגיע לתוצאה מיטבית הן בהיבט האסתטיקה הן בהיבט התפקוד. בסיום שלב השחזור משוחרר המטופל לביתו, ומזומן לשוב לבית החולים להסרת התפרים ולביקורת, כעבור שבוע ממועד הניתוח.

האוכלוסייה המתאימה לניתוח מוז

שיטת מוז משמשת בעיקר לטיפול בשני סוגי סרטן העור השכיחים: סרטן של התאים הקשקשיים (SCC – Squamos Cell Carcinoma), וסרטן של תאי הבסיס (BCC – Basal Cell Carcinoma).

ניתוח בשיטת מוז יעיל במיוחד כשהגידול הוא במקומות שבהם חשוב לשמור על הרקמה הבריאה סביב לנגע,  למשל אזורי הצוואר והפנים, איבר המין וכן כפות הרגליים והידיים.

נסיבות נוספות שבהן מתאים השימוש בשיטה זו הן כאשר למטופל מערכת חיסונית חלשה, עקב טיפול תרופתי לדוגמה, או כשהגידול מתפתח כחלק מתסמונת גנטית.

בהיבט הגיל, אין הגבלה לביצוע ניתוח מוז, והוא התגלה כבטוח ויעיל אף בקרב מטופלים בני 80 ומעלה.

יתרונותיו של ניתוח בשיטת מוז

  • תוצאות מדויקות וחיסכון בזמן – הודות לביצוע כל שלבי ההליך על ידי אותו מנתח – מהפעולה הכירורגית, ועד האבחון הפתולוגי.
  • טיפול יעיל ושיעורי ריפוי גבוהים במיוחד – עומדים על בין 96%-99%.
  • תוצאות משביעות רצון מהפן האסתטי והחלמה טובה יותר של העור – בהשוואה לניתוחים אחרים המבוצעים בתחום זה.
  • שמירה מקסימלית על רקמת העור הבריאה שמקיפה את הגידול הסרטני.
  • ניתוח בטוח ובעל סיכון נמוך לסיבוכים בעת הניתוח ולאחריו – הסיבוכים הם בטווח של בין 1.6% ל-3% וכוללים במקרים נדירים זיהום, דימום או פגיעה בשיקום העור.
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email