אלעד שושן קלושינר – הכירו את זכויות ניצולי השואה

תוכן עניינים


לניצולי השואה זכויות רבות המגיעות להם במסגרת החוק, אלעד שושן קלושינר מציג את הזכויות של ניצולי השואה ואת הקושי שלהם במימוש הזכויות.
אילו זכויות מגיעות לניצולי השואה? ומדוע על אף הקצבאות וההטבות הרבות, ניצולי שואה רבים חיים בצמצום או מתחת לקו העוני?



עושים סדר בזכויות ניצולי השואה


זכויות רבות מגיעות לניצולי השואה, בין היתר, לניצול השואה מגיע תגמול שנתי או חודשי בהתאם למאפיינים שונים שנקבעו ע"י משרד האוצר, פיצוי חד פעמי לילדים שהיו ניצולים, סיוע משפטי, סיוע בהוצאות רפואיות, הנחות בתשלומים לרשויות המדינה, הנחות לניצולי שואה באינטרנט וכבלים/לוויין, הטבות בנושא דיור, סיוע חברתי ורגשי, סיוע בהשבת רכוש, סיוע ממדינות זרות והטבות נוספות שניתן לממש.
זכויות אלו ועוד ניתנות בהתאם לפרמטרים שונים, כאשר בראשם עומדת הקצבה התלויה בפרמטרים כדוגמת שנת עלייה לישראל, דרגת נכות ואלמנטים שונים של הישרדות (מחנות השמדה/גטאות/שינוי זהות להתחמקות מרדיפת הנאצים).

כדי להתחיל להבין אילו זכויות ניתנות לניצולי השואה, ניתן להיכנס לאתר המשרד לשוויון חברתי, להיכנס לרשות לזכויות ניצולי השואה ולחפש את "חוברת זכויות מלאה" (בעברית וברוסית) בהתאם לחוקי נכי רדיפות הנאצים, מלחמה בנאצים והטבות לניצולי שואה.
בנוסף ניתן לשוחח עם המוקדים הממשלתיים: הרשות לזכויות ניצולי השואה 5105*, מוקד לאזרחים ותיקים 8840* וביטוח לאומי 6050*.

אלעד שושן קלושינר
: "לעיתים המצב הוא זכויות כמו חול ואין מה לאכול"
ההטבות הרבות מציגות כוונה טובה לסייע לניצולי השואה, אך על אף ריבוי ההטבות רבע מניצולי השואה חיים מתחת לקו העוני עקב התבססות על הקצבאות, ההטבות וההנחות.
שתי נקודות מרכזיות מצביעות על בעיה מבחינת הסיוע לניצולי השואה, בנקודה הראשונה התגמולים החודשיים/שנתיים הניתנים לניצולי השואה אינם מספיקים למחייה בסיסית, חלק ניכר מניצולי השואה מקבל בממוצע כ- 4,000 שקל וחלק מקבל קצבה שנתית שהערך החודשי שלה הוא 333 שקל.
עם הצורך לקנות מצרכים שבועיים בסיסים, לשלם תשלומים קבועים ועקב גילם או הסיבוכים שעברו במהלך השנים אף להצטייד בתרופות בהתאם לצורך – ניצולי שואה רבים נאלצים לחיות בצמצום רב ולעיתים אף במחסור מתמשך.

מתנדב פעיל לטובת ניצולי השואה, אלעד שושן קלושינר, מציג גם את הנקודה השנייה והיא מיצוי זכויות ניצולי השואה: "במבט ראשוני אכן יש זכויות רבות אך אלו מצריכות בירוקרטיה ונעלמות לא פעם בהר של סעיפים המקשים על הניצולים, שחלקם בודדים ולא תמיד מוצאים אדם שיוכל לסייע להם לממש את הזכויות שלהם. סביר מאוד שישנם ניצולי שואה רבים שאינם יודעים שמגיעות להם הנחות שונות במסגרת תשלומים לרשויות המדינה, הנחות באינטרנט ושירותי הטלוויזיה וכן הטבות נוספות שיכולות לעזור להם לחסוך בהוצאות החודשיות", קלושינר מוסיף: "זה מתחיל מהעדר היישום המלא של החלטת 3661 של הממשלה משנת 2018 בנושא מיצוי זכויות ושיפור המענים לניצולי השואה, יש צורך להנגיש את הזכויות בצורה פשוטה ושחרור תהליכים ארוכים ובירוקרטיה מייגעת".

*הכתבה נכתבה על ידי הכותבים של חברת ניהול מוניטין.
 

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email