במה שונה שיטת ה-NLP מטיפול פסיכולוגי?

תוכן עניינים

כשזיגמונד פרויד, ובעקבותיו פסיכואנליטיקאים נוספים ובהם דונלד ויניקוט, מלאני קליין, ויקטור פרנקל וקרל יונג, החלו לפרסם את התיאוריות שלהם אודות הפסיכולוגיה, הם חוללו מהפכה דרמטית בכל הנוגע להבנת נפש האדם – וליכולת לשנות התנהגויות לא רצויות. לאורך המאה ה-20 ובפרט בעשורים האחרונים שלה טיפולים פסיכולוגיים סייעו לאנשים רבים להתמודד עם קשיים שונים ולשפר את חייהם. במאה ה-21 הפסיכולוגיה עדיין כאן כמובן, אבל במקביל יש שיטות נוספות עם יתרונות משמעותיים. אחת מהן היא ה-NLP וכדאי להכיר אותה ולהבין במה היא שונה מטיפול פסיכולוגי.

משך התהליך

הבדל משמעותי אחד הוא משך התהליך. טיפולים פסיכולוגיים נמשכים במרבית המקרים תקופות ארוכות מאוד – כולל מספר שנים. אמנם גם תוך כדי התהליך המטופלים מתחילים לחוות שינויים, אולם הדרך שנתפשת לפעמים כאינסופית והקצב האיטי פחות מתאימים למאה ה-21 ולקצב החיים האינטנסיבי כיום.

לעומת זאת, מטפל NLP מיומן יכול לסייע לאדם לפתור בעיות שהוא מתמודד איתן באופן ממוקד, יעיל להפליא ולכן גם תוך זמן קצר. בפרט כך הדבר בתהליכים ממוקדי מטרה כגון טיפול בחרדת בחינות או חרדת טיסות, מציאת זוגיות ועוד.

אין צורך לחוות שוב אירועים קשים

הבדל משמעותי נוסף בין NLP לבין טיפולים פסיכולוגיים הוא שבשיטה זו אין צורך לחוות מחדש אירועי עבר טראומתיים שמשפיעים על הבחירות בהווה. כך לדוגמה כשהמטרה היא טיפוח יכולת התמודדות עם כישלון, וללמד את האדם על כוחה של חשיבה חיובית .

ב-NLP לא חוזרים אל הכישלון שיצר את האמונה ש"אין סיכוי ועדיף להימנע כדי לא לחוות שוב תבוסה וסבל" – אלא מתמקדים באופן ההתבוננות של האדם על המציאות. כשהמטרה היא להבין שכישלון אחד לא משפיע על הסיכוי להצליח בפעם הבאה, ושאפשר ללמוד גם מכישלונות, משתנה מערך האמונות של האדם ואיתו גם דפוסי ההתנהגות – כל זאת כאמור מבלי להתבוסס ברגשות השליליים שמייצרים באופן טבעי כישלונות.

גישה ישירה אל תת המודע

הסיבה העיקרית לקיצור פרק הזמן עד לשינוי הרצוי בחיים הוא האפשרות לתקשורת ישירה עם תת המודע. בעוד טיפול פסיכולוגי נשאר רוב הזמן בחלק המודע של האדם, כשגם פסיכולוגים מנוסים נדרשים לפרק זמן ארוך כדי לחדור את מנגנוני ההגנה של תת המודע וכך להגיע אל שורשי הבעיה, טיפול ב-NLP מצליח לזהות תוך זמן קצר את הגורמים האמיתיים לכל קושי.

הגישה הישירה אל תת המודע, ואל האמונות המגבילות שמייצרות את מציאות החיים הלא מיטיבה עם האדם, אפשרית בזכות שימוש בטכניקות שונות שנכללות ב-NLP. לאחר שמטפל בשיטת ה-NLP מזהה את האמונות החוסמות ניתן להסב את תשומת ליבו של האדם להשפעת אותן אמונות על חייו, ולכך שמדובר באמונות ולא בעובדות. מנקודה זו הדרך לשינוי האמונות שלא משרתות את האדם קצרה, ומאחר שהאדם מאמץ דפוסי דיבור והתנהגות חדשים, נוצר שינוי פיזי בחיבורים בין הנוירונים במוח – חיבור שמבטיח שינוי יציב וקבוע.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email