ליצור אומנות ומוזיקה בגיל השלישי 

כולנו יודעים שאמנות היא בעלת ערך עצום לנפש. במשך עידנים, אמנים בכל הסגנונות והמדיות השתמשו ביצירה ככלי לבטא את הקשיים העמוקים ביותר שלהם, לגלם את התקוות והאמונות שלהם ולפתוח לצופה צוהר אל עולמם. לכן, אין כל פלא שכיום יותר מתמיד המחקר בתחום הטיפול באמנות מזהה את שלל היתרונות שלה לבריאות הנפש ולמגוון היבטים תפקודיים נוספים. כשזה מגיע לבני הגיל השלישי, היתרונות הללו הינם חד משמעיים. כיום יהיה קשה מאוד למצוא מסגרות דיור מוגן בתל אביב וברחבי הארץ שלא יציעו תוכניות ליצירת אומנות. אז למה כדאי גם לך להפשיל שרוולים ולהתחיל ליצור? אלו כמה דברים שכדאי לדעת.

 כוחה של האמנות מעניק שלל יתרונות לבני הגיל השלישי

מטרת הטיפול באמנות היא לעורר את הגוף והנפש כאחד דרך מעשה האמנות. גם אם לא קל לנו להיפתח או לדבר, מפתיע תמיד לגלות איזה ערוץ תקשורת מדהים פותחת היצירה. מעבר לעובדה שזוהי דרך נהדרת לבטא רגש ולהתמודד עם פחדים, זוהי דרך נהדרת לשמור על פעילות, להפעיל את הידיים ולשמר את התפקוד השכלי והמוטורי. אם בחרת ללכת למרכז פעילות או מגורים לגיל השלישי, אלו רק כמה מהיתרונות הבולטים שנוכל להפיק מהשתתפות בפעילות אמנותית.

לשיפור הזיכרון והתפקוד הקוגניטיבי

מחקרים רבים מצאו כי עבודה בפיסול, ציור או נגינה בכלי נגינה יכולה לשפר תפקוד קוגניטיבי בקרב מבוגרים. ממצאים אלו היו רלוונטיים גם בקרב המתמודדים עם בלבול קל האופייני לגיל כמו גם הסובלים מבעיות כמו דמנציה או אלצהיימר. מעבר לעובדה שהתרגול היום-יומי משפר את הריכוז והמיומנויות השכליות, העבודה האמנותית מציתה שלל הקשרים ועשויה לעורר זיכרונות ישנים. זהו כר פורה להעלאת אירועים נעימים מהעבר ולתרגול הזיכרון.

לשיפור מצב הרוח הכללי

מסגרות דיור מוגן בתל אביב מדווחות כי העוסקים ביצירה במסגרות המגורים סבלו פחות מקשיים רגשיים. מתח, בלבול, עצבנות, חרדה ודיכאון הם מצבים נפוצים מאוד בקרב בני הגיל השלישי. ככל שנתבגר, הסבירות להתמודדות עם מצבים אלו תעלה באופן ניכר. חווית היצירה מעניקה תחושת משמעות, מאפשרת לנו להתבונן כיצד במאמץ הדרגתי, פעם אחר פעם, אנו משתפרים ומביאים אל העולם משהו יפה. כל אלו לצד ההזדמנות לתת דרור ליצירתיות שלנו מהווים פלטפורמה נהדרת לחיזוק האיזון הרגשי.

שיפור היכולות הגופניות

העבודה עם חומר, כמו בפיסול למשל, או תרגול הקואורדינציה כמו בעבודה עם כלי נגינה, מאפשרות לחזק את המפרקים ואת התפקוד העצבי. רבים מדווחים על כך כי התרגול המתמיד באומנויות אלו הקלו על תסמיני דלקות מפרקים, קשיים במוטוריקה עדינה והפרעות בשיווי המשקל. אם פיזיותרפיה מתישה אותך ופעילות ספורטיבית אינה מתאימה לך, ייתכן מאוד שהיצירה יכולה לפתוח דלת חשובה ביותר בהיבט זה.

איך נשתלב בפעילות אמנותית במסגרות דיור מוגן?

רוב המסגרות יציעו לך שלל פעילויות מעשירות ומרתקות עם אנשי מקצוע מנוסים. רגע לפני שנצלול ישר לפעילות החדשה שלנו, כדאי לקחת בחשבון כמה נקודות.

להתחיל בקטן

לא חייבים מיד לנסות לצייר את המונה ליזה. עבודה הדרגתית בהתאם ליכולות והניסיון שלך תאפשר לך לצבור הצלחות במרחב בטוח ובמינימום תסכול.

לנצל את ההזדמנות לתקשורת

חבל לשקוע בפעילות מבלי להסב את המבט לצדדים. פעילות כזו היא הזדמנות נהדרת להכיר אנשים חדשים וליצור יחד.

לא לשמור את זה לעצמך

היצירה שלך היא מקור לגאווה. עכשיו כשהגעת לגיל פרישה, יש לך הזדמנות נהדרת להביא לידי ביטוי את כל הכוחות שטמונים בך. כדאי להציג לראווה את מושאי היצירה שלך ולאפשר לכל היקרים שלך להכיר בהישגים החדשים שהגעת אליהם. מגיע לך לחוות את ההצלחות הללו במלואן.

 

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email