כמה עורכי דין בישראל ומה זה אומר עלינו?

הבדיחה מספרת, שאם תזרוק אבן בתל-אביב כמעט בטוח שתפגע בעורך דין. על-פי נתוני לשכת עורכי הדין בישראל ישנם כיום 43,436 עורכי דין בישראל. על-מנת לסבר את האוזן – אחד מכל 161 תושבים במדינת ישראל הינו עורך דין. אין חולק, כי ריבוי המכללות, אשר מאפשרות לכל מאן דבעי ללמוד משפטים, הרימו תרומה נכבדת מבחינה טכנית להצפת השוק בעורכי דין. אולם מדוע בוחרים כל כך הרבה צעירים דווקא במקצוע זה?

 

האם יש כל כך הרבה עורכי דין בישראל בגלל השכר המשולם במקצוע?

באופן אינסטנקטיבי, השאלה הראשונה שעולה בראשנו כאשר אנו שומעים על מקצוע מבוקש, היא האם להעניק ייעוץ והכוונה משפטית זה מקצוע מבוקש בגלל השכר המשולם בו.

על אף שהשכר הממוצע של עורכי דין גבוה בהרבה מהשכר הממוצע במשק, מקצוע עריכת דין אינו נחשב מקצוע רווחי באופן יוצא דופן. סמנכ"לי כספים, מנהלי תעשייה, עובדי היי-טק ורופאים מרוויחים בממוצע יותר מעורכי דין (על-פי נתוני מכון "מדגם").

כך, עורך דין בעל ותק של 3-4 שנים המועסק במשרד עורכי דין גדול, מרוויח כ- 15,000 ₪, בעוד שמהנדס אלקטרוניקה בעל ותק דומה מרוויח כ- 20,000 ₪ בחודש.

 

האם מקצוע עריכת דין בישראל נחשב יוקרתי?

אולי פעם התשובה על שאלה זו היתה חיובית. "כל אמא פולנייה רוצה שהבן שלה יהיה רופא או עורך דין", נהגו לומר. דא עקא, כיום לאור הצפת השוק בעורכי דין, עורכי דין בישראל סובלים משחיקה בתדמית שלהם, גם אם הם מועסקים במשרד עורכי דין גדול.

עם זאת, עורכי דין מצליחים אכן זוכים ליוקרה רבה, במיוחד אם הם עובדים במשרד עורכי דין יוקרתי, וכך גם עורכי דין בעלי תארים מתקדמים במשפטים. כמו כן, סטודנטים למשפטים הלומדים במוסדות אקדמאיים נחשבים, מצטיירים כאנשים משכילים ומעניינים ששווה לשמוע מה יש להם לומר.

 

מספר סיבות למה לא כדאי להיות עורך דין בישראל

בנוסף לאמור לעיל, ניתן למנות מספר סיבות מדוע לא כדאי כיום להיות עורך דין בישראל :

  1. תדמית שלילית- בקרב רבים מהציבור יש לעורכי דין בישראל תדמית של אנשים אינטרסנטים שכל עניינם לעשות כסף על גבם של חלשים.
  2. התעסקות בעניינים לא נעימים- עבודה כעורך דין מצריכה לעיתים קרובות התעסקות עם אנשים מפוקפקים ובנושאים שלא תמיד נעים לעסוק בהם.
  3. הצפת השוק- כאמור, אחד מכל 161 תושבים הינו עורך דין. התוצאה היא, שלא פשוט להתקבל לעבודה במשרד עורכי דין בישראל או במגזר הציבורי, וגם אם מתקבלים למשרד עורכי דין מבוקש אפשרויות הקידום שם מוגבלות מאוד.

 

סוף דבר – מדוע בכל זאת בוחרים כל כך הרבה אנשים להיות עורכי דין בישראל?

ישנן מספר סיבות טובות מדוע עריכת דין הינו המקצוע המבוקש ביותר בשוק:

  1. לימודי משפטים נחשבים יחסית פשוטים ולא עמוסים.
  2. מדובר במקצוע פרקטי ומאתגר.
  3. נראה שבכל זאת דעות קדומות בדבר יוקרת המקצוע משפיעות על הבחירה בתחום, בייחוד למי ששואף להתקבל למשרד עורכי דין יוקרתי.
  4. מדובר במקפצה לתחום הפוליטי (אחוזים ניכרים מחברי הכנסת מחזיקים בתואר במשפטים).

לדעתי, הסיבה העיקרית לכך שיש כל כך הרבה עורכי דין בישראל היא, שפשוט אין בשוק העבודה כמעט אלטרנטיבות למקצוע חופשי והומני (בדגש על כך שאינו ריאלי), הנחשב על אף כל הנאמר לעיל ליוקרתי ומכובד במידה מסוימת, ואשר יחסית לשכר הממוצע במשק מרוויחים בו שכר גבוה – וכל זאת בתום 3.5 שנות לימודים בלבד, שכאמור אינם מצריכים מאמץ ועומס מיוחד, וללא צורך בתארים מתקדמים.

הבעיה העיקרית לטעמי מכל האמור במאמר זה, היא שלאור הצפת השוק בעורכי דין והשחיקה בתדמית המקצוע עקב כך, נרתעים תלמידים מוכשרים רבים, שהמקצוע באמת מתאים להם, מלימודי משפטים.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email