תגידו שלום לרכב המזהם

תוכן עניינים

שינויי אקלים קיצוניים וזיהום גבוה, הביאו את עולם התחבורה לשינוי אמיתי. חברות הרכב הגדולות נמצאות בפתחו של עידן אחר ובקרוב גם הרכב שלכם הולך להיות זן נדיר, שלא לומר נכחד. מה יקרה בשנים הקרובות ומה מתכננות יצרניות הרכב? רמז: מהפך.

 

כולנו רואים מה קורה למזג האוויר בעולם בשנים האחרונות: שיטפונות, שריפות, גלי חום וקור שלא היו כאן מעולם, הרס ונזק רב לבני אדם ולרכוש. כל זה לא בא סתם. מדובר על שינויים אקלימיים שנגרמו כתוצאה מהזיהום הגבוה בעשורים האחרונים ומי שאחראי על לא מעט מזה, הוא עולם התחבורה המזהם.

אולם, לא הכול שחור. לשמחתנו, יצרניות הרכב הגדולות החלו לשנות הרגלים בשנים האחרונות ועברו לייצר יותר ויותר רכבים חשמליים שאינם מזהמים כלל. מעבר לכך, היצרניות הללו מתחייבות לייצר רק רכבים חשמליים בעתיד הקרוב ולהפסיק לייצר רכבים מזהמים כחלק מהחזון התחבורתי שלהן.

מה קרה שחל השינוי הזה? בעיקר דעת הקהל העולמית שהשתנתה כמו גם הרגלי הצריכה והמודעות הגוברת לשמירה על איכות הסביבה. בנוסף, יש מדינות שהחלו להטיל הגבלות על כניסה של רכבים מזהמים ולחילופין, נותנות תמריצים כספיים לרכישה של רכבים נקיים מפליטה מזהמת. יצרניות הרכב הגבירו בשנים האחרונות את פסי הייצור של הרכבים החשמליים, פותחות עוד מפעלים ברחבי העולם, מסבות פסי ייצור מסורתיים לחשמליים, מפתחות דגמים חשמליים חדשים כל הזמן ומתכננות להתפתח בכיוון על חשבון הרכבים המונעים על ידי דלק.

חברת טסלה, היא חברה שמראשיתה החלה לייצר רכבים חשמליים מתוך ראייה כיצד תחבורה עתידית צריכה להיות. הרכבים שלה נחשבים לפופולריים מאוד בכל העולם והצרכנים המרוצים ממשיכים לצרוך את הדגמים שלה. לא סתם טסלה נחשבת ליצרנית חשמלית מובילה שנתנה לעולם התחבורה דחיפה משמעותית בכל הנודע לסטנדרט החשמלי.

חברת אאודי, למשל, הולכת גם היא לקראת עתיד חשמלי והכריזה שעד שנת 2033 היא תפסיק לייצר דגמים עם מנוע בעירה, אולם כבר בשנת 2026 החברה תפסיק להציג דגמים חדשים של רכבים מזהמים. כך גם חברת וולוו שהודיעה שעוד ארבע שנים, חצי מהמכירות הכלליות שלה יהיו של רכבים חשמליים ובשנת 2030 החברה תמכור רכבים חשמליים בלבד.

לחברת פולקסווגן יש יעד של מכירת כשבעים אחוזים מהרכבים החשמליים באירופה עד לשנת 2030 וכמחצית מהמכירות בסין ובארצות הברית. זהו יעד שאפתני ופולקסווגן משקיעה מיליארדים בעניין. בין היתר, החברה מתחייבת להוציא דגם חשמלי חדש בכל שנה והתכנון הוא להגיע לסך מכירות של למעלה מעשרים מיליון רכבים חשמליים בשנים הקרובות.

גם חברת הונדה משנה הרגלים והודיעה שהיא תמכור רכבים חשמליים עד שנת 2040. אמנם מדובר בתקופה ארוכה יחסית, אך ההערכות הן שעוד לפני כן יהיה מעבר לרכב חשמלי. כך גם בחברת ג'נרל מוטורס, שהודיעה שעד שנת 2035 היא תמכור רכבים חשמליים. ישנן עוד חברות רבות שהולכות בכיוון הזה ומשקיעות משאבים בעניין, כמו גם שיתופי פעולה ביניהן.

ואיך כל זה משפיע גם עלינו כאן? הבשורות הטובות הן שגם אנחנו יכולים ליהנות מרכב חשמלי שאינו מזהם. ישנם בארץ רכבים חשמליים ממגוון דגמים של כל החברות הגדולות ובייחוד אלה של חברת טסלה, שנכנסה לאחרונה לפעילות מלאה כאן.

גם נושא התשתיות החשמליות עובר שינוי וישנן ברחבי הארץ לא מעט עמדות טעינה לרכבים חשמליים, כשמוקמות עוד ועוד עמדות בנקודות רבות נוספות.

בסופו של דבר, בעוד כמה שנים, תחבורה חשמלית תהיה דבר רגיל והרכבים שמונעים על ידי דלק יהיו נדירים. זאת המגמה העולמית ויצרניות הרכב הגדולות מכוונות לשם במלוא הכוח. אמנם בישראל אין עדיין כמויות גדולות של רכבים חשמליים על הכביש, אבל רק בשנה האחרונה חל גידול נרחב במכירות שלהם ונראה שדעת הקהל המקומית כאן החלה להשתנות לטובה. אין ספק שהמגמה הזו תמשיך ביתר שאת ובעוד כמה שנים רכב מזהם יהפוך למצרך פחות מבוקש בישראל, ממש כמו במדינות רבות בעולם.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email