התחדשות עירונית

תוכן עניינים

התחדשות עירונית היא תהליך של התחדשות ובנייה מחדש, בדרך כלל בעיר הפנימית. המונח נטבע בארצות הברית לאחר מלחמת העולם השנייה, ושימש לתיאור אסטרטגיה להתמודדות עם ריקבון עירוני שנגרם על ידי מעוף לבן. בשנים האחרונות נמתחה ביקורת על ההתחדשות העירונית בשל השלכותיה על שכונות וקהילות עניות יותר. התפתחות התחדשות עירונית הייתה דאגה מרכזית עבור ערים רבות. ישנן סיבות שונות מדוע התחדשות עירונית חשובה. הראשון הוא שזה עוזר לשפר את איכות החיים בעיר על ידי מתן תנאי חיים טובים יותר והגברת הבטיחות. הסיבה השנייה היא שזה עוזר להפחית את עומס הגודש על מערכות התחבורה הציבורית.

התחדשות עירונית נעשתה בדרכים רבות ושונות

אך חלק מהנפוצות שבהן הן באמצעות ג'נטריפיקציה ופיתוח מחדש. ניתן להגדיר ג'נטריפיקציה ככאשר אנשים עשירים יותר עוברים לאזור, מה שמאלץ את התושבים המקוריים לעזוב מכיוון שהם לא יכולים להרשות לעצמם את עליית המחירים. ניתן להגדיר פיתוח מחדש כאשר אזור משופץ עם בניינים חדשים או שינויים אחרים, כגון הוספת שבילי אופניים או פארקים נוספים. התחדשות עירונית היא תהליך של בנייה מחדש ועיצוב מחדש של קהילות עירוניות. מדובר במפעל רב-גוני, מורכב ויקר, שנדון כבר עשרות שנים. ניתן להשתמש במונח "התחדשות עירונית" כדי לתאר תהליך של הפיכת אזור בעיר מאזור מיושן או לא מפותח למודרני ומוצלח. התחדשות עירונית כרוכה בדרך כלל בבנייה חדשה, אך כרוכה גם בפיתוח כלכלי ושיפורים בתשתיות כגון כבישים ותחבורה ציבורית. במקרים מסוימים, נערכים פרויקטים של התחדשות עירונית על מנת להחיות את השכונות שחוו ירידה כלכלית עקב גורמים כמו טיסה לבנה, נטישה על ידי חברות יצרניות או מימוש רשתות קמעונאיות גדולות. במקרים אחרים, פרויקטים של התחדשות עירונית מבוצעים מתוך כוונה לשפר את נושאי איכות החיים באזורים בעלי הכנסה נמוכה על ידי מתן גישה מוגברת לדיור בר השגה או הזדמנויות עבודה רבות יותר.

התחדשות עירונית היא תהליך של חידוש ושיפור אזורים עירוניים

ניתן לראות בהתחדשות עירונית מכלול של פרויקטים, מדיניות ותוכניות שמטרתן להחיות את השכונות העירוניות המתדרדרות. בארצות הברית, התחדשות עירונית הייתה מדיניות של הממשלה הפדרלית שבה הושקעו מיליארדי דולרים בתוכניות פינוי ופיתוח מחדש של שכונות עוני. התחדשות עירונית היא פיתוח מחודש של שכונות עירוניות שהתדרדרו, הכולל פעמים רבות סילוק גידולים וריקבון כדי לשפר את איכות החיים של התושבים בתמ"א 38 בתל אביב. ניתן להשיג התחדשות עירונית על ידי שיפור דיור, פיתוח עסקי והזדמנויות עבודה בשכונות אלו. התהליך עשוי לכלול שותפויות ציבוריות-פרטיות או שיתופי פעולה אחרים בין סוכנויות ממשלתיות מקומיות, עמותות ומפתחים פרטיים. בעבר, התחדשות עירונית הייתה אסטרטגיית תכנון עירוני המבוססת על האמונה שכל האנשים שווים וצריכה להיות להם גישה שווה למשאבים. הרעיון היה ליצור איזון חברתי על ידי השקעה באזורים בעלי מעמד כלכלי נמוך יותר. המונח "התחדשות עירונית" שימש באופן כללי יותר מאז שנות ה-70, כולל כלשון לשון הרע לג'נטריפיקציה. שינויים שמייצרים הזדמנויות חדשות למגורים, קניות ועסקים נקראים כיום ג'נטריפיקציה במקום התחדשות עירונית. התחדשות עירונית היא תהליך של בנייה מחדש והחייאת קהילות עירוניות. לרוב מדובר בתהליך מאוד מסובך שמעורב בו אנשים, ארגונים ומשאבים רבים.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email