טיפול רגשי לבני נוער

תוכן עניינים

החיים בגיל ההתבגרות עלולים להיות סוערים במיוחד. אמנם מצד אחד בני ובנות הנוער זוכים לעצמאות הולכת וגדלה, וגם חווים חוויות חדשות ומרגשות, אבל במקביל ישנם גם קשיים מרובים. טיפול רגשי מתאים מבטיח  התמודדות מיטבית גם עם החלקים היותר מאתגרים של הנעורים.

באילו מקרים מומלץ לבני ובנות נוער לפנות לטיפול רגשי?

טיפול רגשי בבני נוער מומלץ בכל מקרה שבו ישנה מצוקה כלשהי. בחלק מהמקרים ההורים הם אלה שמזהים את הקושי ועוזרים לילדיהם לפנות אל הסמכות המקצועית המתאימה. במצבים אחרים ההמלצה מגיעה מבית הספר, ובפרט כשיש יועצת קשובה או מחנכת רגישה. יש גם בני ובנות נוער מודעים שמבינים כי המפתח לחיים טובים יותר עבורם הוא טיפול מתאים.

סימני האזהרה העיקריים הם התבודדות (ובמיוחד התרחקות מחברים), שינויים חדים במשקל (גם עלייה מהירה במשקל וגם אובדן קילוגרמים רבים שלא כתוצאה מדיאטה מכוונת), שימוש באלכוהול ו/או סיגריות (ובפרט שימוש לעיתים קרובות ואובדן שליטה), ירידה בלימודים, הפרעות בשינה (כולל בריחה לשינה מרובה), התנהגות אלימה או לא אחראית, תלונות חוזרות ונשנות על בעיות פיזיות כשאין שום אינדיקציה רפואית מתאימה וגם חוסר עניין ואפתיות כללית.

מעורבות ההורים בטיפול הרגשי

כשילד או ילדה עוברים טיפול רגשי, ברוב המקרים ההורים הם חלק בלתי נפרד מהתהליך. בגיל 15-16 או 17-18 בני ובנות הנוער כבר לא זקוקים לליווי צמוד של אמא או אבא, אבל יש גם מצבים שבהם מומלצת מעורבות משמעותית של ההורים בתהליך. מצד שני יש גם משפחות שבהן אחד ממקורות הקושי העיקריים הוא יחסים עכורים עם ההורים, ובמצב כזה על-מנת שהקליניקה תהווה מרחב בטוח באמת – כזה שאין בו שיפוטיות והנער או הנערה יכולים לשתף בכנות כל מחשבה – ההורים יישארו מחוץ לטיפול, לפחות בשלבים הראשוניים. ההחלטה תתקבל בהתאם לנסיבות הספציפיות, ועל בסיס הניסיון של המטפל או המטפלת.

טיפול ממוקד ושינוי מהיר

בגיל ההתבגרות הרגשות מועצמים וכל קושי עלול להיראות הרבה יותר גדול מכפי שהוא באמת. טיפול רגשי לבני נוער מצליח לשנות את המציאות לטובה באופן משמעותי, ובמהירות. המפתח להצלחה הוא איכות המטפל או המטפלת, כך שאיתור מקורות המצוקה יושלם במהירות, וכמו כן תגובש תוכנית הפעולה הנכונה להתמודדות עם המצוקה. עוד כדאי לדעת שטיפול רגשי בגיל ההתבגרות משפיע לטובה על החיים גם בהמשך הדרך, ובפרט מוביל לביטחון עצמי משופר ואמונה ביכולת להתמודד עם כל אתגר.

לפרטים נוספים מוזמנים להכנס לאתר  https://www.licbt.net/

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email