פיצוי נפגעי תאונות קורקינט בת"א

תוכן עניינים

נאהב את זה או לא, הקורקינט חשמלי הפך לאחד מהכלים הנפוצים בערי ישראל. "היתרונות" של הקורקינט הופכים אותו לכזה: הוא זריז ומאפשר גמישות רבה יותר בתוך התנועה הפקוקה של העיר, הוא לא יקר לרכישה וגם אחזקתו זולה והוא אינו דורש הוצאת רישיון או תשלום על ביטוח. למעשה, כל נער, יכול להתחיל לרכב על הכלי, בלי שום הכשרה.

וכאן גם נעוצה הבעיה: רוכבי קורקינט חשמלי, במציאות הנוכחית, נוסעים גם על מדרכות, גם על כבישים, מזגזגים, לא תמיד מקפידים על חוקי התנועה. הצעירים שבין הנהגים, יתכן ואפילו לא התנסו בנהיגה אמיתית ואין שום בקרה. התוצאה היא עליה חדה במספרן של תאונות קורקינט.

זה כמובן קורה בכל הערים בישראל. אבל אם יש עיר המסמלת את התופעה ביתר שאת, זו תל אביב. צעירים רבים נוסעים בכלים אלו, בשל הצפיפות התחבורתית והחסכון שהקורקינט מציע. לכן נעסוק כאן בנושא של פיצוי נפגעי קורקינט בת"א אבל כמובן שהדברים נכונים בכל הארץ.

קורקינט חשמלי

הבעייתיות של קבלת פיצויים בגין תאונת קורקינט

קודם כל יש לעשות הבחנה, כאשר ישנה תאונת דרכים במעורבות קורקינט, הנפגע יכול להיות או רוכב הקורקינט או מי שהקורקינט פגע בו (רכב ונהגו, הולך רגל). לכל תאונת קורקינט לפיכך, יש שוני מבחינת הסיטואציה והפוזיציה, שעשוית להשפיע על קבלת הפיצויים.

אך לפני כן, נעסוק בבעיה משפטית בעיקרה. שנים התחבט המחוקק ובית המשפט בשאלה האם קורקינט חשמלי נחשב ל"כלי רכב ממונע" או לא? אם יוכר ככזה, יידרשו הוצאת רישיון וביטוח כדי לרכב עליו. בסופו של דבר, פסק בית המשפט כי קורקינט חשמלי אינו כלי רכב ממונע.

המשמעות היא שעל פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (פלת"ד), תאונה במעורבות קורקינט אינה מאפשרת קבלת פיצויים לפי הפלת"ד. כל זה לא אומר שעליכם להרים ידיים באם נפגעתם. ניתן לפנות אל עורך דין נזקי גוף ולנסות לקבל פיצויים באמצעות מסלולים אחרים. הנה כמה מהם:

פיצויים בגין תאונת דרכים בין רוכב קורקינט לבין רכב

אומנם בית המשפט קבע כי קורקינט (וגם אופניים חשמליים) אינם כלי רכב ממונעים אבל תאונה במעורבותם- נחשבת כתאונת דרכים לכל דבר ועניין. המשמעות היא שרוכב הקורקינט נחשב כמו הולך רגל וכשיש תאונה בינו לבן רכב, הוא זכאי לפנות לקבל פיצוי מחברת ביטוח החובה של הרכב.

פיצויים עקב תאונה בין קורקינט להולך רגל

כאשר התאונה היא בין הקורקינט להולך רגל, או בין קורקינט אחד לקורקינט שני, הרי שלא מעורבים פה כלל כלי רכב ממונעים. לכן, חוק הפיצויים של תאונות הדרכים לא חל גם פה. אם אתם הולכי הרגל, הרי שתוכלו להגיש תביעה נזיקית אישית נגד רוכב הקורקינט ולתבוע פיצויים בגין נכות, הוצאות רפואיות, הפסד שכר, סבל ועוד, תוך הוכחת הנזק והוכחת אחריותו של הרוכב.

פיצויים עקב תאונה שנגרמה משיבוש בדרך או בתשתיות

במקרה של תאונה עצמית, למשל רוכב קורקינט שהתנגש בעמוד, הרי שלא מתקיימת זכאות לקבלת פיצויים בהתאם לחוק. אבל לעיתים התאונות מתרחשות עקב בעיה בדרך, למשל בור שנפער, מדרכה שבורה, שורש עץ שפרץ החוצה וכד'. דבר זה יכול להיחשב כרשלנות של הרשות המקומית.

פקודת העיריות ודיני הנזקין, מחייבים את הרשות המקומית לתחזק את כל התשתיות ולמנוע מפגעים בשטחה. במידה והתאונה התרחשה למשל עקב מפגע שכזה יתכן ויגיעו לכם פיצויים מתביעה שתגישו כנגד הרשות. במקרה זה חובה לתעד הכל. את המפגע, את הפניה לרשות המקומית, את הטיפול הרפואי וביחד עם עורך דין מתמחה בתחום, לפעול בנושא.

תאונת קורקינט בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה.

אם תאונת הקורקינט עליו רכבתם, התרחשה בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה, הרי שהדבר יכול להיות מוכר כ'תאונת עבודה'. במקרה זה הטיפול הוא מול 'הביטוח הלאומי', על מנת להגיש תביעת נכות, דמי פגיעה ועוד, כמקובל במקרים אלו.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email