איך מתבצע איתור מחוננים

תוכן עניינים

ילדים מחוננים מתגלים לעתים קרובות כבהירים ומוכשרים עם יכולת יוצאת דופן עבור מיומנות מסוימת. ייתכן שיש להם עניין רב באמנויות או במוזיקה, או שהם עשויים להצטיין מבחינה אקדמית.

הדרך הטובה ביותר למצוא ילדים מחוננים היא לשאול ולראות למי יש עניין יוצא דופן במיומנות מסוימת.

אדם מחונן הוא אדם בעל יכולות יוצאות דופן בתחום מסוים. היכולות כל כך יוצאות דופן שהן מעבר למערך הכישורים הממוצע.

ישנן דרכים שונות לאיתור ילדים ומבוגרים מחוננים. חלק מהם כוללים:

1) בדיקת מחוננות באמצעות מבחני IQ 2) זיהוי כישרון באמצעות תחביבים, תחומי עניין ופעילויות 3) זיהוי פוטנציאל באמצעות תצפיות 4) זיהוי פוטנציאל באמצעות הורים או אפוטרופוסים 5) שימוש במלאי הפיתוח של מחוננים (GDI).

אדם מחונן הוא מי שיש לו רמה מתקדמת של אינטליגנציה, יצירתיות או כישרון בתחום אחד או יותר כמו מתמטיקה, מוזיקה, אמנות, מדע וכו'. יש לו יכולת להצטיין מעל האוכלוסייה הכללית בתחומו.

מחוננות היא מושג מורכב שקשה להגדיר אותו. ניתן להגדיר זאת כיכולת ביצוע מעבר לגבולות היכולת הממוצעת.

מחוננות אינה תנאי, אך ניתן להתייחס אליה כתהליך שבו פוטנציאל הלמידה וההתפתחות של הפרט מוגבר באופן משמעותי.

תהליך זיהוי מחוננים מתחיל בזיהוי פוטנציאל הלמידה וההתפתחות בתוכם, ולאחר מכן זיהוי התהליך שעוזר להם למצות את הפוטנציאל שלהם.

 

הכנה למבחני מחוננים

הדבר החשוב ביותר עבור ילדים מחוננים הוא לקבל את העזרה הנכונה בשלב מוקדם. כאן נכנס לתפקידם של ההורים והמחנכים.

לא ניתן להדגיש מספיק את החשיבות של זיהוי ילדים מחוננים בשלב מוקדם. ככל שמזהים אותם מוקדם יותר, כך יכולות להיות להם יותר הזדמנויות בחייהם. להורים ולמחנכים יש חלק גדול בכך על ידי זיהוים בגיל צעיר, מתן פעילויות העשרה ותמיכה בתהליך הלמידה שלהם.

לא פעם הכנה למבחן מחוננים היא קריטית ולא רק בגלל הכרת החומר בו נבחן התלמיד, אלא בכדי להפחית את הלחץ בו נמצא התלמיד.

 

זיהוי ילדים מחוננים בשלב מוקדם

ילדים מחוננים הם אלה שיש להם פוטנציאל גדול לעשות משהו שעדיין לא נעשה על ידי אחרים. ניתן למצוא אותם בכל תחומי החיים. ניתן למצוא אותם במדע, אמנויות, עסקים וספורט.

בעבר, ילדים מחוננים זוהו על ידי הוריהם או מוריהם. אך עם התקדמות הטכנולוגיה, ניתן כיום לזהות ילדים מחוננים בשלב מוקדם באמצעות כלי בינה מלאכותית.

ישנן דרכים רבות לזהות ילדים מחוננים בשלב מוקדם. ניתן לעשות זאת באמצעות מבחני IQ והערכות קוגניטיביות שהוכחו כיעילות בזיהוי ילדים בעלי אינטליגנציה מעל הממוצע.

ישנן גם שיטות נוספות המתמקדות בהיבטים שונים של אישיות הילד ויכולת הלמידה. דוגמה אחת היא אפקט מוצרט, שהוא התצפית שילדים שמאזינים למוזיקה של מוצרט לפני שהם מתחילים את בית הספר נוטים לקבל ציון גבוה יותר במבחני מנת משכל מאשר אלו שאינם מאזינים לה.

קשה לזהות ילדים מחוננים בשלב מוקדם מכיוון שהם אינם מסוגלים לספק את אותה רמת ביצועים כמו בני גילם.

ישנן מספר דרכים לזהות ילדים מחוננים על ידי זיהוי החוזקות והחולשות שלהם. דרך אחת היא באמצעות מבחן סטנדרטי כמו WISC-IV או WAIS-IV. דרך נוספת היא התבוננות בהם במסגרות ופעילויות שונות, כגון בית ספר, בית או סביבה קהילתית.

 

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email