איך יודעים שחשבונית המס תקינה ולמה זה קריטי?

תוכן עניינים

חשבונית המס מאפשרת לעסקים ליהנות מהחזר כספי עבור הוצאותיהם השונות. לעיתים אלה הוצאות קטנות, לעיתים גדולות, אך איך ספק שכאשר כל אלה חוברות יחד מדובר על סכומים משמעותיים אותם זכאי העסק לקבל חזרה. אז איך יודעים אם חשבונית מס תקינה ולמה צריך לשים לב כדי לוודא שהיא אכן כזו? המדריך הזה עבורך. 

מהי חשבונית מס ומי צריך להפיק אותה?

חשבונית מס הנה מסמך רשמי לדרישת התשלום של העסק ללקוח. החשבונית מסמלת את סיום העסקה, כאשר היא מסופקת לאחר אספקת המוצר או בסיום העבודה. ברוב המקרים החשבונית תופק בשני העתקים, עותק אחד מקורי ניתן ללקוח ועותק שני נשמר להנהלת החשבונות של העסק ולרשויות המס. עוסק פטור לא רשאי להפיק חשבונית מס, מי שיכול להפיק אותה הוא עוסק מורשה או חברה בע"מ. את חשבונית המס ניתן להפיק ידנית או באמצעות תוכנה המאושרת לשם כך בתחום הנהלת החשבונות. את החשבונית יש להגיש רק על פי הקריטריונים שקבעו רשויות המס וכדי לספק חשבונית מס תקינה יש להכיר את המבנה הבסיסי של סוג חשבונית זה.  

מה ההבדל בין חשבונית רגילה לחשבונית המס? 

קודם כל יש לדעת כי בכל עסקה שמבוצעת בין שני צדדים, האחד עסק והשני לקוח, יש לספק חשבונית. הוצאת החשבוניות הכרחית כדי לנהל את חשבונות העסק כראוי אך קיים הבדל בין חשבונית מס תקינה ובין חשבונית עסקה. חשבונית עסקה מחייבת את העסק להעביר את המע"מ כחוק לרשויות המס, היא גם מאפשרת למי שמקבל את חשבונית המס להזדכות על המע"מ מול מס הכנסה. כמובן שמי שיכול להזדכות הם עסקים אחרים, דוגמה טובה לכך הנה במצבים בהם בעל עסק קונה מוצר והוא מעוניין להזדכות על המע"מ עבור המוצר שרכש לעסק, למשל אם רכש מדפסת למשרד או אפילו כיבוד. 

חשבונית עסקה הנה תיעוד עסקה בין שני צדדים שאינו מחייב את החברה בתשלום מיסים, לכן גם מי שמקבל את החשבונית לא יכול להזדכות במס הכנסה על החשבונית. חשבונית עסקה היא למעשה דרישת תשלום, היא לא מחייבת בדיווח למס הכנסה אך היא משמשת כאסמכתה לעסקה בין שני הצדדים. 

מהי חשיבותה של חשבונית המס התקינה?

חשיבותה של חשבונית מס תקינה גדולה ללקוח כיוון שבלעדיה לא יוכל להזדכות במע"מ עבור הרכישה שאו העסקה שביצע, לכן עליו גם להקפיד בנושא. היא חשובה גם לעסק עצמו שכן על חשבונית שאינה תקינה לא ניתן יהיה להתקזז במע"מ. כמו כן, כדאי לדעת כי רשויות המס אינן מקלות בנושא, חשבוניות פיקטיביות יכולות לגרור עסקים לבתי המשפט ולהוביל לקנסות כספיים ואף למאסרי בפועל. 

כיצד מזהים חשבונית מס תקינה? 

אז כיצד נדע שהוצאנו או קיבלנו חשבונית מס תקינה מבחינה טכנית? קודם כל היא צריכה לכלול את שם העסק ואת כתובת העסק, על המסמך צריכים להיות המילים מקור, חשבונית מס ועוסק מורשה, כולל מספר העוסק המורשה, תאריך הוצאת החשבונית ומספר החשבונית. הפרטים יכללו גם את פרטי העסקה, את פרטי הלקוח וכל אלה יסופקו בשני העתקים. עוד מקובל שסכום העסקה יהיה רשום גם ללא מע"מ וגם עם מע"מ.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email